
Хочете допомагати людям і робити щось корисне для суспільства? Проєкт «Волонтер БПД» шукає таких, як ви! Цей проєкт об’єднав активних громадян, які прагнуть підвищити правову обізнаність мешканців у своїх громадах. Не має значення, чи маєте ви юридичну освіту – кожен може зробити свій внесок. Параюристи виконують важливу місію – інформують людей про можливості безоплатної правничої допомоги та допомагають їм знаходити потрібних фахівців через застосунок «Параюристи». Покращуйте можливості людей у вашій громаді роз’язувати їхні правові питання,покращуйте свої знання та навички.Долучившись до нашої спільноти, ви отримуєте можливість налагодити нові контакти, отримати безцінний досвід та відчути себе частиною великої і користної справи. Як стати параюристом системи БПД? Заповнити анкету: https://cutt.ly/hlq3RxH Пройти дистанційний курс «Основи волонтерської діяльності»:https://cutt.ly/jwZY7elB Більше інформації про проєкт та діяльність наших волонтерівможна дізнатися за посиланням: https://volunteer.legalaid.gov.ua
Що треба знати про особисте розпорядження військового
З 1 лютого військовослужбовці можуть самі визначити, кому та в яких частках буде виплачуватися грошове забезпечення у випадку їх полону чи зникнення безвісти. Для цього потрібно скласти особисте розпорядження. На що треба звернути увагу розповідають юристи системи надання БПД. Якщо не буде особистого розпорядження, тоді половину належних військовослужбовцю коштів отримають найближчі родичі: - дружина/чоловік, - батьки, - неповнолітні діти. Кошти будуть розподілені між усіма ними порівну. Решта 50% залишиться військовослужбовцю. Раніше всю суму грошового забезпечення міг отримати одиннайближчий родич військовослужбовця. Наприклад, дружина. Якщо немає найближчих родичів, тоді 20% грошового забезпечення отримають родичі другої черги — повнолітні діти, брати/сестри. Решта 80% коштів залишиться військовослужбовцю. Що дає особисте розпорядження За наявності особистого розпорядження виплати належного військовослужбовцю грошового забезпечення будуть здійснюватися тим людям і в тих частках, які вказані у цьому розпорядженні. Як його скласти Написати в довільній формі. В ньому визначити осіб (будь-кого незалежно від рідства),які отримуватимуть виплати. Зазначити частки для кожного з них. Підписати документ.Подати командуванню. Справжність підпису має засвідчити командир або нотаріус.Документ зберігатиметься в ТЦК та СП.Якщо немає ані розпорядження, ані родичівУсі кошти залишаться на рахунку військовослужбовця, він зможе ними скористатися після повернення або вони можуть бути включені до складу спадщини. Потрібна консультація юриста?Звертайтеся до системи надання БПД https://legalaid.gov.ua/kliyentam/yak-otrymaty-bpd/

14-й окремий полк безпілотних авіаційних комплексів — один із найефективніших та найтехнологічніших підрозділів ЗСУ. Це єдиний у світі підрозділ, що працює майже з усіма існуючими безпілотними літальними системами. Ми завдаємо ворогу уражень і на тактичному рівні, і в глибині його території. Підрозділ був створений у жовтні 2022 року як експериментальний батальйон БпАК у складі 190 навчального центру. Він швидко показав свою ефективність, тому саме за його моделлю окремі роти БпАК були створені у більшості діючих бойових бригад Сил оборони. 22 серпня 2023 року підрозділ офіційно став 14-м окремим полком БпАК. Його очолив офіцер із позивним “Чарлі” — ветеран російсько-української війни з 2014 року та повний кавалер ордена Богдана Хмельницького. Влітку 2024 року 14-й окремий полк БпАК увійшов до складу новостворених Сил безпілотних систем. 14-й окремий полк БпАК зібрав кращих бійців із різноманітним бойовим досвідом та з різних складових Сил оборони України, від ССО до морпіхів. У підрозділах забезпечення полку над унікальними системами працюють досвідчені інженери та інші спеціалісти, що допомагають нам лишатися на вістрі прогресу. Сьогодні служити поруч з ними та переймати їхні знання та навички маєте змогу і ви, долучившись до полку за процедурою прямої мобілізації. Про неї ми і поговоримо далі. - Перший етап нашого знайомства, який ні до чого вас не зобовʼязує — заповнення анкети на нашому сайті 14reg.army. Залиште ваше резюме та контактні дані, і наші рекрутери з вами сконтактують. Не переймайтеся: ваші дані ми конфіденційно зберігаємо у нашому підрозділі та нікому не передаємо. - Рекрутери проведуть з вами онлайн-співбесіду. На ній ви зможете обрати посаду з огляду на власні бажання, досвід та навички і поставити будь-які питання. Після цього ви пройдете психологічне тестування, OSINT-перевірку, а для деяких посад — перевірку на поліграфі.
- Оскільки 14-й окремий полк БпАК визначений Генеральним Штабом як пріоритетний підрозділ, ми можемо одразу долучити вас до нашого полку. Для цього ви маєте написати заяву на мобілізацію. Після цього ми повідомляємо РТЦК за місцем вашої реєстрації про те, що плануємо мобілізувати вас напряму, та направляємо вас до цього РТЦК на військово-лікарську комісію.
- Для проходження ВЛК ви матимете 5 днів “імунітету”, протягом яких вас не можуть турбувати з інших питань, оскільки ви йдете напряму до нашого підрозділу. Пам’ятайте: ми завжди на зв’язку і готові проконсультувати та допомогти.
- Після проходження ВЛК ми повідомимо вам дату, коли треба буде прибути до нашої частини для оформлення документів. Ви матимете час, щоб завершити ваші цивільні справи. - З нашої частини ви вирушите на базову загальновійськову підготовку, яка триватиме 50 днів. Якщо ви маєте офіцерське звання, процедура буде дещо іншою: на вас чекають офіцерські курси на базі одного з вищих військових навчальних закладів, які триватимуть 30 днів.
- Після завершення базового навчання ви повернетеся до нашого підрозділу. Тут на вас чекатимуть фахова підготовка, адаптація до нової посади та повноцінне злагодження із побратимами і посестрами.
- Але ваше навчання на цьому не закінчиться. Бійці полку регулярно тренуються та займаються тактичною підготовкою і медициною, проходять фахові навчання та різноманітні курси підвищення кваліфікації. Застосуйте свої навички з цивільного життя у війську або навчіться новому та станьте професіоналом. Для нас головне — ваша мотивація та бажання працювати на результат. Обирайте власне майбутнє — не чекайте, поки хтось обере за вас. Приєднуйтесь до 14-го полку!

14-й окремий полк безпілотних авіаційних комплексів — один із найефективніших та найтехнологічніших підрозділів ЗСУ. Це єдиний у світі підрозділ, що працює майже з усіма існуючими безпілотними літальними системами. Ми завдаємо ворогові уражень і на тактичному рівні, і в глибині його території. Окупаційна армія рф кількісно переважає склад Сил оборони України — але кількості ми протиставляємо професійність та інновації. На початку повномасштабного вторгнення саме дрони, від маленьких коптерів до великих Bayraktar TB2, допомогли дати відсіч агресору та радикально змінили характер бойових дій. Незамінність нового виду озброєння була очевидна і ворогу: вже наприкінці 2022 року росіяни наздогнали СОУ у масштабах виробництва та застосування дронів. Щоб надалі зберігати перевагу, Сили оборони мали застосовувати безпілотні апарати ще ефективніше. Наш підрозділ був створений як перший у світі експериментальний батальйон БпАК у жовтні 2022 року, рішенням Валерія Залужного, на той момент Головнокомандувача Збройних Сил. Перебуваючи в резерві Головнокомандувача, батальйон мав забезпечувати перевагу над ворогом на найбільш гарячих напрямках, спеціалізуючись виключно на безпілотних авіаційних комплексах. Вже в листопаді 2022 року ми завдали ряд успішних уражень логістичним вузлам ворога на Херсонському напрямку, використовуючи інноваційні безпілотні системи. Це стало сюрпризом для окупантів: вони були вимушені відсунути логістику щонайменш на 120 км від лінії фронту, що створило передумови для успішного контрнаступу Сил оборони на Херсонщині. Цим експериментальний батальйон швидко довів свою ефективність. У січні 2023 року саме за його моделлю окремі роти БпАК були створені у більшості діючих бойових бригад Сил оборони. Розширивши склад до трьох батальйонів, 22 серпня 2023 року підрозділ офіційно став 14-м окремим полком БпАК. Полк очолив офіцер із позивним “Чарлі” — ветеран російсько-української війни з 2014 року та повний кавалер ордена Богдана Хмельницького. Його великий бойовий досвід стає у великій нагоді у плануванні та успішній реалізації операцій підрозділу. Влітку 2024 року 14-й окремий полк БпАК увійшов до складу новостворених Сил безпілотних систем. 14-й полк проводить розвідувальні та ударні операції вздовж усієї лінії фронту. Ми лишаємося на вістрі прогресу, постійно шукаючи нові ефективні шляхи застосування різних безпілотних систем та масштабуючи найкращі практики інших підрозділів. Ноу-хау полку — ураження об’єктів на сотні кілометрів вглиб території рф. Полк задіюють у ключових операціях Сил оборони. Восени 2023 року ми забезпечували підтримку великого контрнаступу ЗСУ на Запорізькому напрямку, у лютому 2024 року — допомагали стримувати наступ окупантів на Авдіївському напрямку, а із серпня 2024 року беремо участь у наступі на Курщині, знищуючи мости і понтонні переправи ворога та завдаючи ударів вглиб його території. 14-й окремий полк БпАК зібрав кращих бійців із різноманітним бойовим досвідом та з різних складових Сил оборони України, від ССО до морпіхів. У підрозділах забезпечення полку працюють досвідчені інженери та інші спеціалісти, що розробляють і вдосконалюють унікальні системи. Завдяки роботі кваліфікованих рекрутерів до полку долучаються вмотивовані рекрути, налаштовані працювати на результат. Ми цінуємо професійні якості кожного: бійці полку регулярно тренуються та займаються тактичною підготовкою і медициною, проходять фахові навчання та різноманітні курси підвищення кваліфікації.
До уваги платників єдиного податку четвертої групи!
У Головному управлінні ДПС у Полтавській області нагадують, що відповідно до п. п. 295.9.1 п. 295.9 ст. 295 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями, сільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи подають не пізніше 20 лютого поточного року: загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ); звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки; розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва (юридичні особи); відомості (довідку) про наявність земельних ділянок; розрахунок загального мінімального податкового зобов’язання за податковий (звітний) рік». Головне управління ДПС у Полтавській області
Кому необхідно сплачувати податок за землю та хто звільняється від сплати
Відповідно до Податкового кодексу України плата за землю – це обов’язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Об’єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні; земельні частки (паї), які перебувають у власності.
Базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено. Плата за землю віднесена до місцевих податків, тому сільські, селищні, міські ради та ради об’єднаних територіальних громад встановлюють розміри ставок цього податку виключно в межах, визначених Податковим кодексом України та затверджують їх своїм рішенням щороку до 15 липня. Нарахування земельного податку фізичним особам здійснюють податкові органи за місцезнаходження земельної ділянки на підставі даних Державного земельного кадастру, Державного реєстру прав на нерухоме майно та надсилають або вручають особисто платнику за місцем його реєстрації до 1 липня поточного року податкові повідомлення-рішення про суми сплати земельного податку. В свою чергу, фізичні особи сплачують земельний податок протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення – рішення. Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3% від їх нормативної грошової оцінки: - для земель загального користування − не більше 1% від їх нормативної грошової оцінки, - для сільськогосподарських угідь − не менше 0,3% та не більше 1% від їх нормативної грошової оцінки, - для лісових земель − не більше 0,1% від їх нормативної грошової оцінки. Ставки земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено, встановлюється у розмірі не більше 5% від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області: - для сільськогосподарських угідь − не менше 0,3% та не більше 5% від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області, - для лісових земель − не більше 0,1% від нормативної грошової оцінки площі ріллі по області. Відповідно до ст. 281 Податкового кодексу України від сплати податку звільняються: - особи з інвалідністю I і II групи; - фізичні особи, які виховують трьох і більше дітей віком до 18 років; - пенсіонери (за віком); - ветерани війни та особи, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»; - фізичні особи, визнані законом особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; - власники земельних ділянок, земельних часток (паїв), які передали ці ділянки та паї в оренду платнику єдиного податку четвертої групи. Таке звільнення від сплати податку за земельні ділянки поширюється на земельні ділянки за кожним видом використання у межах граничних норм: - для ведення особистого селянського господарства − у розмірі не більш як 2 гектари; - для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка): - у селах − не більш як 0,25 гектарів, - у селищах − не більш як 0,15 гектарів, - в містах − не більш як 0,10 гектарів; - для індивідуального дачного будівництва − не більш як 0,10 гектарів; - для будівництва індивідуальних гаражів − не більш як 0,01гектарів; - для ведення садівництва − не більш як 0,12 гектарів. Головне управління ДПС у Полтавській області
Нові правила для мобілізованих ФОП: звільнення від податкових зобов’язань
З 1 грудня 2024 року уточнено перелік податків і зборів, від сплати яких звільняються мобілізовані ФОП та особи, які провадять незалежну професійну діяльність. Так, на період військової служби звільняються від обов’язку: - нарахування, сплати та подання податкової звітності з податку на доходи фізичних осіб; - нарахування, сплати та подання податкової звітності з єдиного податку; - нарахування, сплати та подання звітності з військового збору у складі податкової звітності з податку на доходи фізичних осіб або єдиного податку. Підставою для такого звільнення є подані за місцем податкової реєстрації наступні документи: - заява самозайнятої особи; - копія військового квитка або іншого документа, що підтверджує призов на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період. Наголошуємо, що зазначені документи подаються протягом 10 днів після демобілізації, а у разі перебування особи на лікуванні - протягом 10 днів по його завершенню. Якщо мобілізована особа має найманих працівників, то на строк своєї служби вона може уповноважити іншу особу виплачувати зарплату. Уповноважена особа зобов’язана нараховувати та утримувати податки та збори з доходу у вигляді заробітної плати найманих працівників. Після демобілізації самозайнятої особи протягом 180 днів має сплатити ці податки та збори до бюджету. При цьому штрафи та фінансові санкції за цей період не будуть нараховані. Довідково. Згідно із Законом України від 4 грудня 2024 року№ 4113-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» абзац перший пункту 25 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України викладено у новій редакції. Головне управління ДПС у Полтавській області
Звітність з ПДФО та ЄСВ відтепер щомісячна – Мінфін затвердив нову форму
З 2025 року податковий розрахунок з ПДФО та ЄСВ потрібно подавати щомісяця, а не щоквартально, як було раніше. Міністерство фінансів України затвердило нову форму податкового розрахунку сум податку на доходи фізичних осіб та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування і оновило порядок її заповнення та подання. Зміни стосуються всіх підприємств та фізичних осіб – підприємців, які виплачують доходи фізичним особам. Коли потрібно подавати звітність: - до 10 лютого 2025 року звіти за IV квартал 2024 року подаються за старою формою; - до 20 лютого 2025 року треба подати звіт за січень 2025 року за новою формою. Нова форма звіту включає основний розрахунок і декілька додатків: 1. Додаток 1 – інформація про ЄСВ. 2. Додаток 4ДФ – відомості про доходи. 3. Додаток 5 – інформація про трудові відносини. 4. Додаток 6 – дані про спеціальний стаж. Щомісячне подання звіту за новою формою сприятиме контролю за надходженнями до бюджету. Головне управління ДПС у Полтавській області
До якого контролюючого органу мають звертатися фізичні особи, які володіють кількома об’єктами житлової чи нежитлової нерухомості в різних населених пунктах, щоб звірити дані?
Головне управління ДПС у полтавській області повідомляє, що платники податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, мають право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за своєю податковою адресою для проведення звірки даних щодо: - об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності платника податку; - розміру загальної площі об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності платника податку; - права на користування пільгою зі сплати податку; - розміру ставки податку; - нарахованої суми податку. Якщо дані контролюючих органів не співпадають з даними підтвердженими платником податку на підставі відповідних оригіналів документів, такими як документи на право власності, податкова служба робить перерахунок за його адресою і надсилає нове повідомлення-рішення. Попереднє рішення вважається скасованим. Якщо платник податків подає документи на нерухомість, якої немає в базі даних інформаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, сплата податку здійснюється на підставі поданих платником відомостей. Це діє до отримання податковою службою інформації від реєстраційних органів про перехід права власності на об’єкт оподаткування. Головне управління ДПС у Полтавській області
|
Коли та за якими ставками сплачується військовий збір фізичними особами – підприємцями – платниками єдиного податку першої, другої та четвертої групи?
Фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку першої, другої та четвертої групи є платниками військового збору. Платники військового збору: Повинні сплачувати авансовий внесок до 20 числа кожного місяця; Можуть сплатити авансом за весь квартал чи рік, але не більше як до кінця поточного звітного року; Відображають нараховані суми (включаючи щомісячні авансові внески військового збору) у податковій декларації платника єдиного податку. Нарахування авансових внесків здійснюють контролюючі органи. Платники єдиного податку першої та другої груп подають податкову декларацію раз на рік у встановлений строк. Податкова декларація подається за квартальний податковий період, якщо платники єдиного податку першої та другої груп: - протягом року перевищили встановлений обсяг доходу; - вирішили перейти на ставки податку для другої або третьої груп; - відмовилися від спрощеної системи оподаткування. Платники єдиного податку четвертої групи подають податкову декларацію на поточний рік не пізніше 20 лютого поточного року. Для ФОПів – платників єдиного податку першої, другої та четвертої групи, ставка військового збору становить 10% від розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня звітного року, з розрахунку на календарний місяць (у 2025 році розмір щомісячного авансового внеску – 800 грн). Головне управління ДПС у Полтавській області У Головному управлінні ДПС у Полтавській області створено
Консультаційний центр з питань роботи СМКОР
Податкова служба Полтавщини інформує про те, що на виконання доручення Голови ДПС України Руслана Кравченка, наданого на нараді ДПС України 04.02.2025, розпочав роботу Консультаційний центр з питань роботи системи моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків (далі – СМКОР), завдання якого оперативно та ефективно надавати інформаційну підтримку і допомогу представникам бізнесу.
Шановні платники, якщо у вас є запитання щодо зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, алгоритмів подання повідомлень до податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, заповнення таблиці даних платника податку на додану вартість, процедур виключення з переліку «ризикових» платників чи інші питання, що стосуються роботи СМКОР, звертайтеся до Консультаційного центру Головного управління ДПС у Полтавській області: - за номерами телефонів: +38(099)3096507 – з питань роботи СМКОР; +380(095)8325043, +380(066)8416440, +380(098)8900976 – із загальних питань роботи Консультаційного центру Головного управління ДПС у Полтавській області (консультації надаються у робочі дні з 08:00 – 20:00 години); - за особистим зверненням платника податків за адресою: м. Полтава, вул. Європейська, 4 (Головне управління ДПС у Полтавській області). З понеділка по четвер з 08:00 до 17:00 год, п’ятницю з 08:00 до 15:45 год, обідня перерва: з 12:00 до 12:45 години. Зауважимо, консультації можна отримати без попереднього запису, за умови наявності документів, що посвідчують особу або довіреності на представництво інтересів юридичної особи. Під час повітряної тривоги обслуговування платників припиняється. Звертайтесь до наших фахівців задля отримання консультаційної допомоги!
Головне управління ДПС у Полтавській області
ВИКЛИКИ ЧАСУ: у період воєнного стану обмежені розміри пенсій окремих категорій громадян
Зважаючи на воєнний стан і необхідність заощадження бюджетних витрат, у Законі України “Про Державний бюджет України на 2025 рік” (стаття 46) була затверджена норма про застосування у 2025 році обмежувальних коефіцієнтів до пенсій, розмір яких перевищує десять прожиткових мінімумів (ПМ), установлених для осіб, які втратили працездатність (2 361 грн). Йдеться про пенсії, що обчислюють за спеціальними законами, державних службовців, прокурорів, народних депутатів, дипломатів, науковців та силовиків тощо, якщо вони перевищують 23 610 грн.
Постанова Кабінету Міністрів України № 1 від 3 січня п. р. «Про визначення порядку виплати пенсій деяким категоріям осіб у 2025 році у період воєнного стану» визначила механізм застосовування обмежень. Передбачено, що обмеження будуть стосуватися лише того розміру виплати, яка не є страховою частиною пенсії, а додатковим "привілеєм" від держави для певних професій (надбавки, підвищення, додаткові пенсії, цільова грошова допомога, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інші доплати до пенсії, які встановлені законодавством і фінансуються з Державного бюджету України). Механізм працюватиме так, що чим вищим є розмір «спеціальної» пенсії, включаючи й ті, розмір яких визначено за рішеннями судів, тим більший коефіцієнт буде застосовуватись, зокрема:
- до частини пенсії, що перевищує 10 прожиткових мінімумів (23 610 грн) та не перевищує 11 прожиткових мінімумів (25 971 грн), буде застосовуватись коефіцієнт 0,5; - до частини пенсії, що перевищує 11 ПМ (25 971 грн) та не перевищує 13 ПМ (30 693 грн) - 0,4; - до частини пенсії, що перевищує 13 ПМ (30 693 грн) та не перевищує 17 ПМ (40 137 грн) - 0,3; - до частина пенсії, що перевищує 17 ПМ (40 137 грн), та не перевищує 21 ПМ (49 581 грн) - 0,2; - до частини пенсії, що перевищує 21 ПМ (49 581 грн) - 0,1.
Для прикладу: якщо людина має спеціальну пенсію розміром 31 535,65 грн, то цього року через застосування обмежень вона отримуватиме 26 932,10 грн (менше майже на 14 %). Таким чином, пенсії окремим категоріям громадян вже з січня почнуть виплачувати не повністю. Аналіз, проведений у регіональному управлінні Пенсійного фонду України в Полтавській області, свідчить, що під дію норми підпаде близько 850 - ти "спеціальних" пенсіонерів. Обмеження не будуть застосовуватися до учасників антитерористичної операції / операції об'єднаних сил та осіб, які брали участь у захисті України від російської агресії, а також до пенсій у разі втрати годувальника, призначених членам сімей загиблих (померлих, зниклих безвісти) захисників. Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області Договір довічного утримання: навіщо укладати і на що звернути увагу
Якщо людина потребує постійного обслуговування та підтримки, але не має рідних, які могли б їй допомогти, вона може укласти договір довічного утримання. Однак важливо уважно підійти до вибору утримувача і детально обговорити всі умови договору. На що треба звернути увагу, роз’яснюють юристи системи надання правничої допомоги. Що таке договір довічного утримання Договір довічного утримання (догляду) — це угода, за якою одна сторона (відчужувач) передає іншій стороні (набувачеві) майно, наприклад квартиру чи будинок, у власність. Натомість набувач зобов’язується довічно забезпечувати відчужувача необхідним доглядом та матеріальною підтримкою. Відчужувачем може бути людина незалежно від її віку та стану здоров'я. Набувачем, своєю чергою, може бути як фізична, так і юридична особа. У випадку, коли набувач – фізична особа, то вона має бути дієздатною та повнолітньою. Такий договір укладається в письмовій формі та завіряється нотаріусом. Без цього він не матиме юридичної сили. Що може бути предметом договору ● житловий будинок або його частина, квартира або її частина; ● інше нерухоме майно (земельна ділянка, садовий будинок, дача, гараж, нежитловий будинок, нежитлове приміщення тощо); ● рухоме майно, що має значну цінність (транспортні засоби, антикварні речі, твори мистецтва тощо). На що звернути увагу перед підписанням ● Предмет договору. У договорі має бути точний опис майна, що передається (адреса, площа, технічний стан). ● Умови догляду. Потрібно чітко прописати обов'язки набувача, яку саме допомогу він має надавати, як часто, в якій формі тощо. Наприклад: доставляння продуктів, оплата комунальних послуг, прибирання, забезпечення медичного обслуговування. ● Право користування майном. Наприклад, якщо йдеться про квартиру чи будинок, в договорі слід визначити ту частину помешкання, в якій відчужувач має право проживати. Коли право власності на майно переходить до набувача З моменту нотаріального посвідчення договору довічного утримання. Однак якщо йдеться про нерухоме майно, яке підлягає державній реєстрації, то право власності на таке майно виникає з дня такої реєстрації. Разом з цим, право розпоряджатися цим майном виникає тільки після смерті відчужувача. Тож, хоч майно і перебуває у власності набувача, він не може його продати, обміняти, подарувати, передати в заставу тощо. Чи можуть бути внесені зміни до договору Так. Зокрема сторони можуть домовитися про заміну майна, яке було передано за договором на щось інше. В цьому випадку може бути переглянутий і обсяг обов’язків набувача. Або, якщо набувач не може продовжувати виконання своїх обов'язків, можна домовитися про передачу таких обов’язків іншій людині. У разі смерті набувача – фізичної особи, її обов’язки переходять до спадкоємців. Якщо спадкоємців немає, або усі відмовились від спадщини – договір довічного утримання припиняється, а майно повертається відчужувачу. У випадку припинення набувача – юридичної особи, її обов’язки переходять до юридичних осіб – правонаступників. Коли припиняється дія договору довічного утримання Зі смертю відчужувача. Варто зауважити, що набувач має поховати відчужувача, навіть якщо це не було передбачено договором. В яких випадках договір може бути розірваний Договір довічного утримання може бути розірваний за рішенням суду на вимогу: ● відчужувача або третьої особи, на користь якої він був укладений, у разі невиконання або неналежного виконання набувачем своїх обов'язків, незалежно від його вини; ● набувача. Якщо розірвання договору відбувається з причини невиконання або неналежного виконання набувачем своїх обов’язків – відчужувач має право вимагати повернення свого майна, при цьому витрати, понесені набувачем за договором, поверненню не підлягають. У тому випадку, коли розірвання договору відбувається через неможливість його виконання набувачем з істотних причин, суд, залежно від обставин, може залишити за набувачем частину майна, визначеного договором, залежно від строку належного виконання договору. Де отримати безоплатну допомогу зі зверненням до суду Кожна людина може отримати безоплатно консультацію юриста від системи надання безоплатної правничої допомоги. Юристи розкажуть як діяти у вашій ситуації. Деякі категорії людей також мають право на безоплатну допомогу зі зверненням до суду. Це ВПО, люди з низьким доходом (працездатні – з доходом до 6056 грн/міс.; пенсіонери (за віком, вислугою років) – 4722 грн/міс.; з інвалідністю – якщо пенсія чи соцдопомога до 6056 грн), ветерани війни, члени сімей загиблих Захисників і Захисниць України (інші категорії наведені у статті 14 Закону України «Про безоплатну правничу допомогу»). Юристи детально вивчать ваші обставини, за потреби складуть та подадуть до суду заяву і представлятимуть ваші інтереси у суді. Як звернутися до системи БПД https://legalaid.gov.ua/kliyentam/yak-otrymaty-bpd/ Як допомагає система БПД Пенсіонеру допомогли розірвати договір довічного утримання Віктору — 67, він отримує маленьку пенсію, постійно хворіє, не може самостійно оплачувати комунальні послуги, забезпечувати себе їжею, одягом та медикаментами, йому важко виконувати навіть не складну хатню роботу. Саме тому пенсіонер вирішив укласти договір довічного утримання. За цим договором він передав у власність Ольги свою квартиру, натомість вона зобов’язувалася довічно його утримувати (доглядати). Деякий час жінка допомагала з прибиранням та готувала їжу. Але одного разу вони посварилися, Ольга виїхала і більше не поверталась. По допомогу він звернувся до системи надання БПД. Представляти його інтереси доручили адвокатці, що співпрацює з системою надання БПД. Вона підготувала та подала до суду позовну заяву про розірвання договору довічного утримання, обґрунтувавши її істотним порушенням умов договору. А також залучила свідків з-поміж сусідів, які підтвердили, що Ольга справді не приходила до Віктора пів року. Суд заяву задовольнив – розірвав договір довічного утримання та визнав право власності на квартиру за Віктором.
|
|