25.08.2025






Тимчасове звільнення від податкових обов’язків для бізнесу з прифронтових територій: хто має право та як отримати
Головне управління ДПС у Полтавській області нагадує, що платники податків із прифронтових територій, які постраждали внаслідок бойових дій, можуть отримати тимчасове звільнення від виконання податкових обов’язків.
Таке право визначено наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225. Ним для такого бізнесу передбачено перенесення термінів подання звітності та сплати податків на дату після закінчення воєнного стану або відновлення можливості виконання платником своїх обов’язків.
Хто може скористатися:
Право на звільнення мають юридичні та фізичні особи, які постраждали від російської агресії і не можуть виконувати свої податкові обов’язки через її наслідки, зокрема:
- руйнування повністю або частково виробничих потужностей
- знищення комп’ютерного та іншого обладнання;
- перебування на території бойових дій;
- окупацію території, де розташоване підприємство або його об’єкти оподаткування;
- втрату доступу до виробничих чи управлінських приміщень;
- втрату інших виробничих чи необоротних активів.
Тимчасове звільнення передбачає:
перенесення термінів:
- подання звітності з визначених податків, зборів, обов’язкових платежів;
- сплати визначених податків, зборів та обов’язкових платежів;
звільнення від штрафних санкцій за:
- несвоєчасну реєстрацію податкових або акцизних накладних;
- порушення порядку застосування РРО/ПРРО.
Що необхідно зробити:
Платник податків має подати до контролюючого органу заяву довільної форми з документами на підтвердження.
Це можуть бути:
- акти фіксації пожеж, руйнувань, складені уповноваженими працівниками ДСНС;
- дані з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, про право власності на майно;
- витяги з ЄРДР про реєстрацію кримінальних правопорушень;
- банківські виписки про відсутність коштів як інших джерел доходу підприємства;
- інші документи з підтвердженням фактів перешкод або неможливості.
Подати їх можна за місцем податкової реєстрації або до будь-якого сервісного центру ДПС особисто, поштою (з повідомленням про вручення) або через Електронний кабінет.
Розгляд документів:
Контролюючий орган розглядає заяву та документи протягом 20 календарних днів.
Якщо документів недостатньо – платнику направляється рішення з пропозицією надати додаткові матеріали для підтвердження протягом 10 календарних днів. Після отримання таких додаткових документів, контролюючий орган розглядає їх протягом 20 календарних днів.
Рішення щодо можливості чи неможливості виконання податкових обов’язків платником приймається з урахуванням індивідуальних особливостей бізнесу та обставин кожного платника, причинно-наслідкового зв’язку та усіх документів.
У разі позитивного рішення платник отримує право виконати свої податкові обов’язки протягом шести місяців після скасування дії воєнного стану або після відновлення можливості їх виконання.
«Податок на Google»: За перше півріччя бюджет отримав 85,7 млн доларів США та 76,5 млн євро
«Податок на Google». Міжнародні компанії збільшують відрахування до бюджету. У першому півріччі 2025 року міжнародні компанії – нерезиденти, що надають електронні послуги українцям, перерахували до бюджету 85,7 млн доларів США та 76,5 млн євро. Про це на своїй сторінці у Facebook повідомила в.о. Голови Державної податкової служби Леся Карнаух.
«Це на 16,2 млн доларів США (+23 %) та 15,9 млн євро (+26 %) більше, ніж за аналогічний період минулого року. Про нараховані суми податку прозвітували 132 особи – нерезиденти», – розповіла вона.
Найбільші платники: Apple, Google, Valve, Meta, Sony, Etsy, Netflix, Wargaming, Bolt, OpenAI, Ebay тощо.
Також зростає кількість осіб – нерезидентів, які надають електронні послуги фізичним особам. Сьогодні їх вже 141 (на 16 більше, ніж торік).
«Це колосальні надходження до бюджету, які посилюють нашу стійкість навіть в надскладних умовах. Більше того, це вирівнює умови конкуренції між українськими й міжнародними бізнесами у сфері цифрових сервісів. Вдячна всім глобальним гравцям за сумлінну сплату податків!» – наголосила Леся Карнаух.
Увага! Шахраї вводять в оману суб’єктів господарювання
Головне управління ДПС у Полтавській області повідомляє про чергові випадки шахрайства. Днями злодії продовжили працювати за шахрайськими схемами – до платників податків почали надходити телефонні дзвінки від імені посадових осіб Головного управління ДПС у Полтавській області з метою отримання неправомірної вигоди.
Повідомляємо, що службові особи Головного управління ДПС у Полтавській області не мають жодного стосунку до подібних дзвінків. Мета таких дзвінків – ошукати підприємців та дискредитувати податкову службу.
Працівники органів ДПС діють виключно в межах норм Податкового Кодексу та законодавства України.
Наполегливо радимо не спілкуватися з шахраями та не перераховувати кошти за їх вимогою.
Отримали подібне повідомлення – негайно звертайтесь до правоохоронних органів та повідомляйте до ДПС.
Щодо форми заяви про внесення місця зберігання до Єдиного реєстру місць зберігання
Головне управління ДПС у Полтавській області інформує, що з 23 травня 2025 року запроваджено нову форму заяв щодо внесення місць зберігання до Єдиного державного реєстру місць зберігання. Цього дня офіційно опублікований наказ Міністерства фінансів України від 17.03.2025 № 159. Відповідно втратили чинність форми заяв, затверджені наказом Державної податкової адміністрації України від 28.05.2002 № 251.
Отже, наразі діють:
-нова форма заяви про внесення місця зберігання до Єдиного реєстру місць зберігання та про внесення змін до відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі місць зберігання, форму витягу з Єдиного реєстру місць зберігання (далі – Заява);
-Порядок заповнення заяви про внесення місця зберігання до Єдиного реєстру місць зберігання та про внесення змін до відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі місць зберігання (далі – Порядок);
-форма витягу з Єдиного реєстру місць зберігання;
-коди і види товару (продукції).
Який Порядок подання Заяви?
Заява та документи (копії), що подаються разом із Заявою, подаються заявником в паперовій або електронній формі в порядку, визначеному статтею 42 глави 1 розділу II Податкового кодексу України.
До якого органу ДПС подається Заява?
Порядком ведення Єдиного реєстру місць зберігання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.01.2025 № 68, визначено, що внесення місць зберігання до Єдиного реєстру місць зберігання (далі – Реєстр) здійснюється суб’єктами господарювання, визначеними частиною першою статті 39 Закону України від 18.06.2024 № 3817, шляхом подання заяви до відповідного органу ДПС, а саме до:
апарату ДПС – щодо місць зберігання спирту етилового, зокрема біоетанолу;
територіального органу ДПС – щодо місць зберігання спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнової сировини, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах.
Який Порядок заповнення Заяви?
У розділі I Заяви – зазначаються відомості про вид заяви:
у відповідній клітинці передбачено проставлення заявником позначки "×" про один відповідний вид заяви, що подається:
про внесення місця зберігання до Реєстру;
про внесення змін до відомостей, що містяться в Реєстрі;
про внесення змін до відомостей, що містяться Реєстрі (у разі виключення відомостей про місце зберігання, внесених до Реєстру).
У разі внесення змін до відомостей, що містяться в Реєстрі, у відповідних клітинках позначкою «×» зазначаються також підстави внесення змін.
У розділі ІI Заяви – зазначаються відомості про суб’єкта господарювання – заявника:
реквізити суб’єкта із зазначенням його місцезнаходження;
ознаки його виду діяльності;
відмітка про особливість виду його діяльності.
У розділі ІІІ Заяви заявником зазначаються відомості про місце зберігання та відомості про товар (продукцію).
У розділі ІV Заяви зазначаються відомості про документи / копії документів, що подаються разом із заявою.
Заява підписується керівником суб’єкта господарювання або фізичною особою – підприємцем, або уповноваженою особою.
Яка відповідальність передбачена за порушення норм щодо внесення місць зберігання до Реєстру?
Відповідно до пункту 35 частини другої статті 73 Закону України від 18.06.2024 № 3817 за порушення норм цього Закону до суб’єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів, а саме:
за зберігання спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, у місцях зберігання, не внесених до Єдиного реєстру місць зберігання, – 100 відсотків вартості товарів (продукції), наявних у такому місці зберігання, але не менше 3 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року.
У разі виявлення факту зберігання суб'єктом господарювання тютюнової сировини без внесення у передбачених цим Законом випадках місць зберігання до Реєстру податковий орган не пізніше трьох робочих днів з дня виявлення такого факту накладає арешт на таку тютюнову сировину і звертається до суду для винесення рішення про її конфіскацію та знищення (частина сьома статті 73 Закону України від 18.06.2024 № 3817).
Довідково:
Наказ Міністерства фінансів України від 17.03.2025 № 159 «Про затвердження форми заяви про внесення місця зберігання до Єдиного реєстру місць зберігання та про внесення змін до відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі місць зберігання, порядку її заповнення, форми витягу з Єдиного реєстру місць зберігання та Кодів і видів товару (продукції)», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 18 квітня 2025 р. за № 604/44010.
Наказ Державної податкової адміністрації України від 28 травня 2002 року № 251 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру місць зберігання та форми довідки про внесення місця зберігання до Єдиного державного реєстру», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 15 серпня 2002 року за № 670/6958.
Постанова Кабінету Міністрів України від 24 січня 2025 року № 68 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру місць зберігання».
Закон України від 18 червня 2024 року № 3817-ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».
Як отримати кваліфіковані електронні довірчі послуги
Головне управління ДПС у Полтавській області повідомляє, що для отримання кваліфікованих електронних довірчих послуг потрібно:
1. Ознайомитися з правилами та умовами надання послуг на вебсайті https://ca.tax.gov.ua у розділі «Отримання кваліфікованих електронних довірчих послуг».
2. Підготувати необхідні реєстраційні документи (список є на вебсайті).
3. Прийти до пункту реєстрації з оригіналами документів (адреси вказані в розділі «Контакти» на вебсайті). Якщо у вас є паспорт у «Дії» (версія 2.0+), можна пройти ідентифікацію через смартфон за допомогою функції «Шеринг».
4. Взяти з собою носій інформації для збереження особистого ключа (захищений носій ключової інформації, з’ємний флеш-носій тощо).
Зверніть увагу! У пункті реєстрації не надають послуги копіювання, друку чи заповнення документів, а також не здійснюють продаж і не видають носії для ключів.
Оновити сертифікат можна самостійно всього за кілька хвилин через сервіс (дистанційного) повторного формування сертифікатів за електронним запитом. Дистанційно сформувати нові сертифікати зможуть лише ті користувачі, які мають:
- чинні сертифікати (наприклад до закінчення строку чинності сертифікатів залишилося декілька днів);
- незмінні реєстраційні дані (ПІБ, адреса реєстрації місця проживання, код ЄДРПОУ організації тощо);
- особистий ключ, доступний лише користувачу та не є скомпрометованим.
Новий ключ буде дійсним протягом 2 років.



















