08.10.2025
Закон України № 4536: з 1 жовтня 2025 року діятимуть нові строки подання інформації про працевлаштування/ звільнення працівників
Головне управління ДПС у Полтавській області інформує, що Законом України від 16 липня 2025 року № 4536-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення» та за метою удосконалення окремих положень податкового законодавства» (далі – Закон № 4536) передбачені наступні зміни.
Відповідно до підпункту 70.16.1 статті 70 Податкового кодексу України з 1 жовтня 2025 року встановлені нові строки подання інформації про прийняття чи звільнення працівників:
- юридичні особи, органи влади та податкові агенти мають подавати інформацію про прийняття/звільнення працівників до 20 календарних днів після звітного місяця;
- фізичні особи-підприємці та самозайняті особи — до 40 календарних днів після кварталу.
Слід зазначити, що зазначені зміни законодавства не передбачають введення нових форм повідомлень про працевлаштування, а уточнюють строки подання відповідної інформації в об’єднаній звітності з податку на доходи фізичних осіб, військового збору та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
Ознайомитись із Законом № 4536 можна за посиланням https://tax.gov.ua/zakonodavstvo/podatkove-zakonodavstvo/zakoni-ukraini/79705.html .
З 1 жовтня 2025 року розширено пільгу зі сплати єдиного внеску для ФОП та інших самозайнятих осіб
Головне управління ДПС у Полтавській області нагадує, що з 1 жовтня 2025 року зменшилася кількість умов, коли ФОП та інші самозайняті особи, за яких ЄСВ повністю сплатив роботодавець, матимуть право не сплачувати ЄСВ за себе – тепер не потрібно буде мати основне місце роботи.
Отже, для звільнення від сплати ЄСВ за себе ФОП та інших самозайнятих осіб залишиться лише дві умови:
- роботодавець (у тому числі резидент Дія Сіті) вже сплатив за них ЄСВ;
- сума сплаченого ЄСВ становить не менше мінімального страхового внеску.
Якщо ж роботодавцем сплачено менше мінімального страхового внеску, ФОП чи інша самозайнята особа самостійно визначають базу нарахування ЄСВ та здійснюють його сплату. Для ФОП на єдиному податку це обов’язково, інші самозайняті особи – якщо є чистий дохід за цей період – обов’язково, якщо немає – за бажанням.
При цьому:
- база для нарахування не може перевищувати встановлену законом максимальну величину;
- сума ЄСВ не може бути меншою за мінімальний страховий внесок.
Такі правила зроблять систему більш справедливою, не змінюючи при цьому рівня соціальної захищеності ФОП та інших самозайнятих осіб.
Довідково.
Зміни до Закону України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» внесені згідно із Законом України від 16 липня 2025 року № 4536-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення» та з метою удосконалення окремих положень податкового законодавства».
За 9 місяців цього року надходження до місцевих бюджетів зросли на 15,2 %
Протягом січня – вересня поточного року до місцевих бюджетів надійшло 358,2 млрд грн. Це на 15,2 %, або на 47,4 млрд грн більше відповідного показника 2024 року. Про це на своїй сторінці у Facebook повідомила в. о. Голови Державної податкової служби України Леся Карнаух.
Основні джерела наповнення місцевих бюджетів:
- податок на доходи фізичних осіб – 214,1 млрд грн (+16,9 % до січня – вересня минулого року);
- єдиний податок – 55,9 млрд грн (+11,4 %);
- податок на прибуток підприємств – 21 млрд грн (+5 %);
- податок на майно – 43,3 млрд грн (+16,2 %);
- акцизний податок з вироблених в Українi пiдакцизних товарiв (продукцiї) – 1,6 млрд грн (+38,3 %);
- екологічний податок – 1,2 млрд грн (+11,1 %);
- туристичний збiр – 0,2 млрд грн (+35,7 %);
- збiр за мiсця для паркування транспортних засобiв – 0,16 млрд грн (+24,2 %).
«Це результат відповідальної роботи бізнесу і громадян, які сумлінно сплачують податки. І це не просто кошти, це — ресурс для розвитку громад навіть в умовах війни. І ми як податкова робимо все, щоб адміністрування цих процесів було прозорим та зручним, а надходження до місцевих бюджетів стабільними та постійно зростали», – додала Леся Карнаух.
Податкова соціальна пільга для осіб з інвалідністю та батьків дітей з інвалідністю
Така пільга дозволяє зменшити суму оподатковуваного доходу та знизити розмір податку на доходи фізичних осіб, що утримується із заробітної плати (стаття 169 Податкового кодексу України).
Хто має право на пільгу
у розмірі 150 % прожиткового мінімуму
- платники податку, які утримують дитину з інвалідністю – у розрахунку на кожну таку дитину віком до 18 років.
- особи з інвалідністю I або II групи (у тому числі з дитинства),
у розмірі 200 % прожиткового мінімуму:
- особи з інвалідністю I та II групи з числа учасників бойових дій на території інших країн у період після Другої світової війни.
Умови застосування пільги
- Пільга застосовується до заробітної плати (та прирівняних до неї виплат, компенсацій і винагород), нарахованої протягом звітного місяця.
- Місячний дохід такого платника не повинен перевищувати суму, що дорівнює: прожитковий мінімум для працездатної особи на 1 січня звітного року × 1,4 (результат округлюється до найближчих 10 грн).
Як отримати
Слід подати роботодавцю:
- заяву про застосування пільги
- документи, які підтверджують право особи на неї (копію пенсійного посвідчення або довідку медико-соціальної експертизи, для батьків дітей з інвалідністю – копію свідоцтва про народження дитини, копію рішення органу опіки і піклування про встановлення опіки чи піклування (якщо звертається опікун), пенсійне посвідчення дитини, медичний висновок, виданий МОЗ, тощо).
Головне управління ДПС у Полтавській області
Повернення (перерахування) помилково сплачених податків: алгоритм дій для платників
У Головному управлінні ДПС у Полтавській області повідомляють, що Наказом Міністерства фінансів України від 11 лютого 2019 № 60 затверджено Порядок інформаційної взаємодії Державної податкової служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань та пені.
Заяву про повернення помилково сплачених сум грошових зобов’язань та пені можна подати через приватну частину Електронного кабінету за посиланням https://cabinet.tax.gov.ua, а також через вебпортал ДПС.
Для цього у розділі «Заяви, запити для отримання інформації» заповнюється заява за формою:
- J1302002 – для юридичних осіб,
- F1302002 – для фізичних осіб.
Заява подається до територіального органу ДПС за місцем адміністрування (обліку) помилково сплаченої суми. Додатково до заяви платник може подати копію платіжного документа, який підтверджує помилкову сплату.
Подати заяву на повернення помилково сплачених коштів можливо лише протягом 1095 днів від дати їх сплати.
Крім того, Заяву також можна подати на паперовому носії до територіального органу ДПС за місцем адміністрування (обліку) помилково сплаченої суми.
Реєстрація дитини у ДРФО: необхідні документи та строки
З чого почати?
Подати Облікову картку фізичної особи за формою № 1ДР, яка є одночасно є заявою для реєстрації в Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків (ДРФО).
Хто подає документи?
Для малолітньої дитини до 14 років Облікову картку за ф. № 1ДР подає один із батьків (прийомних батьків, усиновителів, опікунів) або представник за довіреністю.
Які документи потрібні?
Свідоцтво про народження дитини.
Якщо свідоцтво видане не українською мовою, необхідно надати засвідчений відповідно до законодавства переклад свідоцтва українською мовою (оригінал повертається після пред’явлення) та його копію.
Документ, що посвідчує особу одного з батьків (прийомних батьків, усиновителів, опікунів).
Додаткові документи (за потреби):
- Якщо батьки або один із них на момент народження дитини були іноземцями чи особами без громадянства потрібно надати довідку про реєстрацію особи громадянином України (після пред’явлення повертається).
- Для підтвердження місця проживання (перебування) можна надати: витяг з реєстру територіальної громади, паспорт у вигляді книжечки, тимчасове посвідчення громадянина України.
- Для підтвердження статусу внутрішньо переміщеної особи надається довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.
Куди подавати документи?
До будь-якого контролюючого органу особисто або в електронному вигляді через Е-кабінет або мобільний застосунок «Моя податкова».
Скільки часу це займає?
Реєстрація особи у ДРФО здійснюється впродовж 3 робочих днів після звернення.
Як отримати готовий документ?
Документ, що засвідчує реєстрацію дитини у ДРФО (картка платника податків), може бути виданий одному з батьків (прийомних батьків, усиновителів, опікунів) або представнику за довіреністю.
Головне управління ДПС у Полтавській області